söndag 12 december 2010

Rådjursborgen

Om man ändå hade kommit längre än så här med staketet!? Svärföräldrarna påpekade att det kunde vara bra att sätta lite plankor emellan också - chansen att hålla borta (o)djuren är nog större då ;)
Visst - troligen. Men jag börjar tvivla om det kommer att funka. När man såg hur det här rådjuret tog sig in och sedan ut ur nätet kring fågelbordet så blir man lite full i skratt... eller gråt!?!
Hopp och studs och sen var den ute igen! Ja ja, om mitt staket räcker får vi se först till nästa säsong hur som helst. Nu gör jag vad jag kan för att inte locka in kräken isället. Högre nät runt stugan och lite snören ovanpå och...
... ett nätfort runt det andra matstället :). På bilden syns knappt nätet men det finns där och huvudsaken är att rådjuren ser det och avstår från skuttet över! De ska INTE få mat på den här tomten i år om jag får bestämma.
Idag har jag skottat UPPE i äppelträdet också. Jag får kanske tänka om hur stor man ska låta klematisen i trädet bli. Nu bildar den en matta av grenar som snön kan samlas på. Till slut blir det väl så tungt att grenarna går av i trädet och det är inte den dubbla blomningen värd trots allt.
.
I veckan ska vi nacka tuppar också - stackarna! Om man ändå kunde ha tuppar som rådjursjägare - då skulle de kunna få vara många!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar