söndag 7 februari 2010

Rundbarkat!

Vad ledsen jag blev i morse då jag tittade ut. Plötsligt upptäkte jag att de där objudna vilddjuren (hare/rådjur/hjort) varit på stammen på en av buskarna bredvid fågelbordet. Nåja - tyckte inte om den busken ändå.
Men den Japanska lönnen! Den var också angripen.





Och se - päronträdet där borta?! Det hade jag ändå satt nät runt men vad hjälper det när snödjupet är närmare 80 cm och nätet bara är 120? Rasmus namngivningsträd! Det blev jag verkligen ledsen för. Vid närmare undersökning har de inte rundbarkat men en av grenarna är riktigt illa gnagd - över hälften runt. Kan det gå att klara? Ååååh vad jag hoppas.

Det blev ett pulsande mellan alla buskar och träd på tomten. Vinbären har klarat sig bra - bara lite knipsade i toppen på några få grenar. De grova äppelträden är oskadda - även de låga är orörda än så länge. Klematisen "snow" som klänger i äppelträdet 'Ingrid Marie' verkar också orörd. Skönt! De stammarna verkar så lätta att gnaga av men de kanske inte är goda?

Lilla eken som vi fått upp från grodd var lite angripen. Magnolian är tillräckligt inbäddad i nät och tillplattad runt stammen så den har klarat sig.
Sen kom vi till Jennifers namngivningsträd - äpplet Filippa. Katastrof! Helt uppgnagt runtom. Rundbarkat! Och även långt upp på grenarna. Det här är inte nygjort - det var angripet även under snönivån - säkert en meter renskrapat. Det klarar sig INTE. Att jag inte sett det?! Visst kan det gå fort men jag hade helt enkelt glömt att detta kunde bli ett problem. Har haft gnagskydd på i många år men inget har hänt tidigare så här kom slarvet in. 6 år till ingen nytta. Och vi som fick första äpplet förra sommaren...

Efter dessa foton upptäckte vi även att syren"bersån" var kraftigt angripen. Inte mycket blommor där i sommar alltså. Åh vad jag önskar jag kunde stänga ute de där "sakerna"! Staket - första prioritet i vår. Och nät runt ALLA buskar och träd i hela mitt liv framöver. ALLA vintrar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar