söndag 28 mars 2010

Ut i det fria!

Äntligen gick det att komma ut! Vilken lycka - 'Rock' tog sina hönor på en redig promenad och ville knappt gå in igen till kvällningen. Men det där vita - det tycker de INTE om. Hamnar de ändå mitt i snön blir de som paralyserade och kommer knappt därifrån. Man får hålla uppsikt så de inte blir stående för länge och börjar frysa.
Nu har vi bestämt oss för att även behålla denna herre i gården.5 tuppar är för mycket men 'Ullrik' verkar vara tillräckligt accepterad av 'Rock' för att vi ska slippa alltför hårda dueller framöver.
Det är verkligen kul att vi fick en tupp i ull-variant. I samma årskull har vi nu en tupp och en höna ('Ullis'). Tidigare har vi bara haft hönor som klarat sig över första vintern av någon anledning.

En hel del pysslande blev det med höns och hönshus denna helg. Spillbordet var fullt så det fick jag tömma nu. Tre stora säckar med spillning blev det. Jag har så svårt att bara kasta denna fantastiska gödsel men nu börjar det bli mycket.

Jag får väl ställa ut några säckar och hinkar och hoppas på att grannarna behöver liter till sina odlingar då vårbruket kommer igång. Och nästa städning i hönshuset hoppas jag ska bli stora vårstädningen. Det behövs men är inge' skoj att hålla på med om det är så plaskigt och kallt ute som det fortfarande är.

Och än så länge går det åt ordentligt med foder också. Det är inte många strån de hittar ute ännu - och framför allt inga maskar och annat kryp som mättar lite. Så jag fortsätter blanda min vinterblandning; Två delar hel havre, två delar kornkross, en del allfoder, en del hel vete och en halv del hel majs.Till våren/sommarn minskar jag på vetet och allfodret - då blir det grönfoder istället.

Idag hann jag inte med så mycket ute som jag tänkte mig först - har en son som varit magsjuk så omvårdnaden har stannat hos honom förståss. Imorgon blir vi hemma och då hoppas jag att vi kan ta hand om skadorna på päronträdet och lite andra trän. Vet inte om ympvax funkar som reparationsplåster men det skadar ju inte att försöka. Utan lär de troligen förblöda då saven stiger.
Ska ta mig en ordentligare titt på sedumtaket också. Har det månne klarat sin första vinter under all snö? Det ser lovande ut - jorden har ivarjefall inte åkt med då snön smält undan.

Och sen hoppas jag få se en liten firre i dammen också. Och nåååågra vårblommor kanske. Ut på upptäktsfärd imorgon alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar