måndag 14 juni 2010

Det doftar gaaalet mycket om kaprifolen!

Hela gamla krikonet är täckt. Och högt upp i skyn. Och inte bara där - överallt längsmed berget och bakom huset. Det är så mycket att grannarna tar promenader bara för att titta :)Till nästa år ska jag försöka rensa bort lite mer av det där risiga under och ge utrymme för ännu mer. Krikonen har ändå gett upp men så länge stammarna står kan de få vara mina naturliga stöttepelare. Undrar bara hur jag ska göra med planket som ska vara just här? Måste nog göra några ordentliga gluggar med klättermöjligheter så att man inte stänger ute härligheten.

Klematisen har också tagit sig fantastiskt på några år. Den fjuttiga gren som jag hittade för några år sedan i korallkornellen har nu tagit sig igenom lite varstans i busken och även klättrat upp en bra bit i boken ovanför. Jag älskar dessa naturliga spaljéer - det blir verkligen mer levande då.
Och pionen visar också sin rätta sida i år - mår riktigt bra jämfört med i fjol. Det lönar sig med lite näringstillskott ibland. Bättre att pytsa på NÅGOT än att inte ge något alls för att man inte vet vad eller när har jag därmed märkt. Och dammen har kommit ett steg till - jag har köpt dammduk! Under den lägger jag en täckfilt i svart för att mjuka ut lite skarvar och skydda mot värsta mekaniska slitaget. Jag är inte riktigt klar med formen än tror jag - går och spanar och formar lite då och då fortfarande innan jag vågar lägga på duken. Då det är gjort är det liksom kört.
Dammens djuphål - ca 1.10 meter djup om jag får till kantenAvsatserna mot den höga nedre kanten - här ska vassen stå och fiskynglen hitta lite gömslen hoppas jag.Den blir stor jämfört med tidigare :) . Men det tyckte jag förra gången också innan jag fick fylla den och se hur själva vattenspegeln blir. Kanske nästa helg... eller innan midsommar...
Den andra dammen - evakueringsdammen - har vi nu satt en liten fontän i. Får vi nu bara vattnet rent, vilket jag tror kommer grejja sig antingen med filtret eller då vi flyttar näckrosen till stora dammen (i en ny plantering som inte läcker lera) så kommer det bli riktigt mysigt nere vid växthuset också.
Och så var det hönorna då, och alla önskade tillökningar. Redan förra helgen gick jag och lyssnade efter kycklingpip men hörde inget. Tänk - 7 ägg utan en enda kyckling - märkligt?! Men så tog jag en extra titt i noteringarna och insåg att jag var en vecka för tidig. Nu piper det! Och 'Hanna' visar stolt upp 7 små dunbollar. Alla kläckta alltså - jättekul. Och jämför man nu med 'Pärlas' kycklingar så inser man hur fort de växer - de är ju bara 5 veckor och ändå så stora. Man börjar även se tendens på tuppkammar nu. Det skulle heller inte förvåna mig om 'Sara' snart sitter på pinn med sina 4, hon brukar vara tidig. Eftersom jag har fått flera beställningar på just Hedemorahöns och jag funderar på att sälja 'Hanna' med kycklingar så ska jag nog lägga ännu en höna att ruva ordentligt imorgon. Undrar bara vem av dessa ruvningslustna jag ska välja... Och den här hönan tror jag att jag tycker extra mycket om, här tillsammans med 'Rock'. Inte för att hon är den finaste eller lugnaste eller har ett särskilt trevlig sätt utan för att hon äter sniglar. Mördarsniglar! Jag har inte sett det bara EN gång så det verkar inte vara något undantag. Hon skulle kunna bli vääääldigt mätt om hon ville! Jag ska be sonen ge henne ett vackert namn - han är bra på sånt :)

1 kommentar:

  1. Hej! :)
    Min mamma är på jakt efter hedemorahöns men han ännu inte fått napp. Har du några till salu?

    kontakta mig på: blomman_12345@hotmail.com
    tacksam för svar!

    SvaraRadera