söndag 30 maj 2010

Jobbartid i trädgården - och mors dag

Så var det klart i växthuset för årets säsong! Jord i hinkarna, slanggurka och melon planterad och bevattningen igång. Det är så skönt när det är klart. Men fortfarande är det lite rörigt där inne. Jag vågar inte riktigt plantera ut daliorna ännu och inte luktärtorna heller så de står där inne och stökar fortfarande. För att inte tala om alla pelargoner. Det är ju fullmånestid och då brukar den sista köldknäppen kunna komma så jag tar det lite lugnt.
.
Tyvärr upptäckte jag objudna gäster inne i växthuset också. Först var det svartmyrorna jag började studera lite närmare - vart var de på väg? Har inte haft så mycket bekymmer med dem tidigare men så såg jag att många grenar på vinrankan var lite 'buckiga'. Sköldlöss!

Gott gott sa myran... men hur får man bort dem?!
.
Utanför är det också lite rörigt men nu har jag målat och fått pallkragarna på plats för mina kommande perenna-övervintringar. En liten bebislåda helt enkelt. Den ska bara fyllas med kompostjord och lite annat gott så kan man börja göra lite fint där med.Här syns även evakueringsdammen för våra två guldfiskar och kräftan. Lite grumligt har det tyvärr blivit men det får ordna sig då vi hittat en bättre pump och flyttat klumpen med näckrosor som är aldelles för stor för den här dammen.

Ja, och sen har jag planerat odlingslandet och grävt om, jordförbättrat och gödslat idag också. Det är så kul att varje år planera om hur bäddarna ska vara placerade detta år - en tradition jag har efter min mormor. I år var det frösådderna från förra årets ringblommor som hindrat mig att göra om allt men det blir nog bra ändå. Dalior i långa bädden, luktärt vid fönsterställningen och sen ska jag göra slut på alla gamla blomfröer i sista bädden ;)
Sen lite uppkomlingar. Klematisen, som för några år sedan knappt syntes, har i år intagit korallkornellen fullständigt. Den är även på väg upp i boken bakom så vi får se vart den slutar till slut. Knopparna är maffiga.Och här de vackra liljeblommande tulpanerna som jag lurat rådjuren på. Men gula? Jag har aldrig varit speciellt förtjust i gula blommor egentligen fast denna lite blekgula var riktigt fin. Men inte i denna rabatt där det är rosa/blått/lila/rött! Lite felpackad lökpåse skulle man kunna tro.
Och så till sist - till dig mamma! En bukett liljekonvaljer 'as every year'. Känner du doften??!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar