lördag 1 maj 2010

Dammförstoringsprojektet är igång

Äntligen har startskottet gått för projekt Dammförstoring! Redan förra helgen gjorde jag i ordning den nya platsen för den damm som blivit över hos bror och svägerska. Äntligen var den gamla brädhögen borta och nu ska det bli en fin plats vid trädäcket vid växthuset med damm och lite plats för perenna-odling i pallkragar (hoppas på att hitta några till och så ska de målas!).

För en tid ska den nya dammen bli en evakueringsplats för våra två guldfiskar - och en kräfta - tills att gamla dammen blivit både djupare och större.
Rasmus fiskade ivrigt efter de fyra kräftorna som han och farfar placerade i dammen i höstas men vi hittade till slut bara en levande och två döda kräftor. Den fjärde kanske är kvar i övre dammen - det kollar vi då den görs ren. Utöver fiskar och kräftor fiskade jag upp några rediga rotklumpar av näckrosen och den gulrandiga vassen!
Det gick inte att få upp dem utan att dela på klumparna med stora isolerkniven. Såååå tunga! Men efter lite delande och huggande förstod jag en av orsakerna - alla de stenar som trillat ner i dammen hade inneslutits i rotsystemet. Och att djupet inte var mycket att hurra för berodde väl på att klumpen var ca 30 cm hög.
När hela dammen var tömd mätte vi det totala djupet som vi haft och det var inte mer än 65 cm. Det innebär att jag ska gräva ca en halvmeter till på djupaste stället! Hua... i denna lera?! Vad har jag gett mig in på? Men... jag ska i och för sig även HÖJA nivån lite så riktigt så djupt ska jag inte behöva gräva. Imorgon ska jag rädda lite växter till från kanterna sen åker duken och grävningsarbetet börjar. Äntligen! Och ingen återvändo...

Jo, ikväll gjorde vi livet lite lättare för våra hönor också. Imorgon blir de jagade av två tuppar mindre - och räven får sig kanske ett skovmål i skogen. Näe, vi äter inte upp det vi nackar - har svårt att ta det steget. Men nacka dem måste vi för nästa helg ska det komma kycklingar och då måste det vara lite lugnare i hönshuset :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar