fredag 21 maj 2010

Sommarvärme och orkeslös!

Varmt och gott - riktigt njuuuutarväder. Och vad händer?! Jag drar på mig en dunderförkylning och orkar ingenting. Förutom att sitta och titta på allt vackert... inte illa i och för sig ;)

Har fotat dagsläget också så här kommer ändå lite dokumentation av trädgårdsläget:

Allium gigantum - det blir många i år :)

Vit viol

Smultron i gräsmattan - mmmmm

Pionknopp - snart visar de sina kjolar

Ormöga

Viola Odorata - om man ändå inte var så snuvig :(

Löjtnantshjärtat börjar slå ut och

vinet i växthuset har fått knoppar

Körsbärsträden har exploderat

med mängder av vackra blomklasar.

Och snart kommer äppelblommen!

Vi har tydligen bostadsbrist i vår trädgård också. Denna holk satte vi upp så sent som igår och idag har Svartvita flugsnapparen flyttat in. Tur - då fick blåmesen vara kvar i holken i boken.


Även hönsen har njutit av att jag varit hemma. Utegång hela dan - härligt!

'Rock' vaktar på 'Sara' med kycklingar.
'Ullis' på grönbete - inga fjädrar, bara dun.

'Sara'

'Pärla' undervisar i vad som är gott.



'Gustav' får inte riktigt vara med men håller sig i närheten - speciellt vid 'Pärla' just nu.

Och Ebba passar på att ta ett varv genom hönsflocken emellanåt - jag tror hon tycker det är roligt att retas lite... tills att hönorna börjar nafsa henne i svansen!

Men det är inte alltid det går riktigt bra. En liten kyckling hittade vi död i hönshuset.
Den var lite hängig dagen innan - hade svårt att hänga med och blev kvar ute i sandlådan på kvällen. Så jag misstänker att det är förlamningssjukan Marek som varit framme tidigt denna gång :(
Hoppas nu att solen och värmen får stanna ett litet tag till så att lite av måstena hinner bli gjorda med njutning när krafterna kommer tillbaka. Jag ser med tillförsikt fram emot morgondagen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar