söndag 9 maj 2010

Idag har det grävts damm

Nu ska projekt utökning av dammen prioriteras. Efter att ha grävt upp alla växter nedanför dagens damm som kan vara värda att spara (och som jag hittade) så kunde jag ta bort den gamla duken och börja grävandet.

Jag trodde inte att det skulle bli helt lätt när jag upptäckte den rotmatta som bildats under duken - vackert men...

Efter uppmätning och märkning med ett rep hur mycket jag skulle behöva fylla upp i nederkant av dammen - tomten ligger ju i en backe och jag ska höja vattennivån ca 10 cm - var det bara att börja ösa. Jag tror inte att jag ska behöva skjutsa iväg en enda kärra jord med tanke på hur mycket som ska fyllas upp.

Djuphålet ska göras hela 50 cm djupare och det är ren blålera i botten. Även här var det förvånansvärt lättgrävt så det blev egentligen bara roligt jobb med formning och itag - kul!

Grunden är lagd - men jag har inte nått ner riktigt än och inte heller nått upp till kanterna ännu

Lite annat än damm har vi hunnit med idag. Rasmus har förberett för våra stora nattjägare fladdermössen. Först märkning av holken så att de förstår att de ska bo just här och sedan uppsättning.




I hönshuset har Pärla visat sina 5 små telningar. Två ägg låg kvar i redet - ett obefruktat och ett med en fullgången kyckling som inte orkat ut :(

.

..

..

..

Årets första skörd av rabarber är också speciell -

.

för att inte tala om pajen :)

1 kommentar:

  1. Det kommer att bli en jättefin damm.
    Jag har ingen men en vacker dag kanske..
    Annika

    SvaraRadera