måndag 17 maj 2010

De lurade mig igen!

Helgen var lång men det blev inte mycket tid för trädgård och höns för det. Vi lät hönsen vara ute på förmiddan på Kristi himmelfärdsdagen men stängde sedan grinden för några dagar mini-semester. Mat och vatten var påfyllt så det skulle räcka ett par dagar.
På lördagen - mitt i värmeböljan -kom vi hem och de små liven fick komma ut. Även 'Sara' släppte vi nu ut från sitt rede med sina 4 små och hon är tuff. Hon stannade inne på lördan men redan på söndagmorgonen skulle hon ha ut de små på grönbete.
En något mindre bufflig hönsmamma - som 'Pärla' - låter sina små först känna in sig i hönshuset, sen ut i hönsgården några dagar och sen försiktigt ut utanför grinden. Inte 'Sara'! Hon stövlar på ut till närmaste buske och ropar på sina små att följa med... och de kommer!
.
Då jag stängde på söndagkvällen upptäckte jag att de lurat mig igen! Jag brukar nästan alltid räkna in hönsen på kvällen vilket jag gjorde denna söndagkväll också. 18?! De ska ju vara 19 väl? Ut å leta! Hmmm, jag räknade inte in dem i lördags - kan någon ha blivit kvar ute ändå?

Tidigare har jag hittat någon i halmgaraget bakom hönshuset. Och nån gång har jag helt enkelt inte hittat den saknade :( In igen å räkna... 16... 17... 18!

Ovanpå redet har jag stängt så där kan hon inte vara... eller?

Tog en titt och se - där var hon!
Tillsammans med 30 ägg!!!!
Den platsen hade de hittat in till för ett tag sedan - gömma igen! Vilka luringar!!

Men hur länge hade hon legat på äggen tro - sedan i torsdags?? Vid genomlysning av äggen kunde jag inte se att det börjat gro något i äggen. Och hur länge de har legat där har jag ingen aning om så det fick bli tippen för dem. Bortkastat.

Jag avslutade kvällen med att studera våra vackra Kungsängsliljor. I år var det fem klockor - en mer än förra året. De är bara sååå vackra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar