söndag 18 april 2010

Full fart överallt!

Jaha, då var man inne i samma fälla som vanligt - lite här och lite där och när man ändå gör det så... Det är så härlig med all sol-energi! :)

Idag har hela trädgården mött räfsan - hann inte med överallt i höstas och lite skulle ju maskarna ha då också. Nu får de lite men mycket har hamnat på komposten.
.
Hallonen hann jag inte klippa ur i höstas heller. När jag började med dem insåg jag - igen - att de inte är mycket att satsa på. Tillväxten förra året var minimal då plantorna börjar bli lite för gamla och jorden säkert ordentligt urlakad. Och skörden var dålig redan då. När jag nu satt där och klippte av fjolårsskotten insåg jag att om jag inte påbörjar uppgrävandet redan nu så blir det inte av i år heller. Har det väl börjat spira så blir det lätt ett år till. Fram med grepen alltså - halva landet är nu borta, inklusive de flesta brännässlorna. Resten får bli nu i veckan hoppas jag. Och nu startar jakten på en ny bra sort för hallon ska vi ha! Har funderat på hösthallon som ger skörd på årsskotten. Det tycker jag verkar praktiskt - bara att klippa ner allt på hösten och sedan "börja om".
.
Och nu har värmen kommit så stadigt att jag äntligen låter några av de ruvlystna hönorna få boa ner sig för att bli mammor igen. Vis av förra årets misstag och röra i redena så gjorde jag iordning två instängda reden redan igår så att hönorna skulle hinna vänja sig lite. Idag stängde jag så in 'Pärla' i det ena boet och det dröjde inte länge förrän hon parkerade på de 7 serverade äggen :)
Till det andra redet valde jag 'Baby' som blivande mamma men se det gick inte lika bra. Hon var väldigt stressad av att bli instängd och efter halva dan hade hon fortfarande inte lagt sig på äggen utan parkerat utanför redet. Det kändes inte så lyckat så nu ikväll bytte jag ut 'Baby' till 'Sara' istället. Jag får kolla imorgon bitti om det lyckats bättre eller om det är något annat tokigt. Redet kanske är lite för litet - ordnade en, som jag tyckte, lagom liten kartong för äggen men den kanske inte passar damerna.
.
I dammen råder det stilla lugn och solbadande. Jag tror att våra 'guldisar' gillar varandra även i år - de följer varandra som bästisar. Nästa helg ska de få ett nytt hem för en tid för då hoppas jag inleda jobbet med den förstorade dammen. Åter till det i kommande rapport.
.
Denna helg har varit toppen för trädgården och för mig. Fram för några fina kvällar nu också! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar