lördag 8 januari 2011

Nyskottat... och dripp-dropp

Nu har vi skottat tak... i grevens tid. Det regnar! Och då blir det tungt tusan. Det räcker gott med det som var - ca 50 cm packad snö uppnår ansenliga vikter. Det märkte jag speciellt igår då växthuset blev renskottat. Knak - tack - knirrknarr sa det för varje spadtag då plexiglaset rätade ut sig :) Det hade INTE klarat kvällens blötsnö. Ett dyrt sätt att skaffa sig ett nytt växthus.
Tyvärr blev jag lite sen att skotta rent i äppelträdet 'Ingrid Marie' denna gång. En stor gren har spjälkat upp mot huvudstammen högt upp - där täcket av klematisen 'Snow' är väl stort. Det är helt enkelt en signal att börja med klippningen i träden också och jag ska börja med gallringen av den vackra klematisen. Jag tror jag ska hitta ett annat, lite okänsligare träd för dess vindlingar helt enkelt... eller en spalje kanske? Men det är inte lika roligt...
Hönsen börjar visst känna av att det blir ljusare också. Nu får jag mellan två och fyra ägg om dagen - vissa dagar till och med fem ägg. Och en höna har fått ruvlust igen! Men det är för tidigt. Och det är fortfarande för många tuppar kvar - har inte tagit mig i kragen och plockat fram yxan än. De senaste dagarna har jag gått och spanat lite på dem för att bestämma vilka lyckliga själar som ska sparas. Och vilka 4-5 som ska bort. Hua - hårt och svårt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar