torsdag 13 januari 2011

Lite ge - och lite ta...

Idag fick de en hel del gott i hönshuset. Hemmajobbardag och möjlighet att titta till hönsen i dagsljus och därmed fylla restbordet med godsaker också. Det blir fullt på golvet då alla ska vara med.
Lite för fullt! Så - äntligen - har vi gallrat lite också. Usch, det är svårt. Och ändå håller inte jag i yxan.
Sex tuppar fick lämna detta jordeliv efter dagens 'sista måltid'. De fick bli rävmat...

Egentligen tror jag att jag har ytterligare tre eller fyra tuppar för mycket men två av de minsta sitter fortfarande och trycker mot mamma 'Sara' på nattpinnen och då har jag bara inte hjärta att ta dem. Sen är det två som jag fortfarande är osäker på om det är tupp med liten kam eller höna med stor slör! De fick också bli kvar förståss. Och så 'Rock' förståss - Alfa-tuppen - plus en tupp som liknar vår tidigare 'Rudolf' - mycket brunt i krage och kropp - och en halvullis som sonen tycker mycket om - ljus krage och svart kropp, ser svart/vit ut. Kort kommer senare.

Nu är det 23 djur kvar, det känns bättre. Och inom de närmaste veckorna ska de vägas och märkas för igår kom blanketten för årets genbanksrapport.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar