lördag 18 juni 2011

Nog har det hänt en del...

... sedan jag hade tid att göra några noteringar här. Sedan jag gifte mig förrförra helgen - *ler lyckligt* - har 'agapantusen' vi fick då slagit ut fullt och välkomnar oss var dag vi kliver ut eller in genom dörren.
Pionen har nästan blommat över och 'Allium gigantum' har slagit ut maffigare än någonsin.
 

 
Vallmon har faktiskt redan blommat över - så här såg den ut förra helgen - och kaprifolen har precis slagit ut. Och vinbären väntar bara på sin röda färg :)
Men den här fjolårstuppen - vår silvriga ullis - väntar bara på att få tillbaka sin energi :( . Han har gått och stått i närheten av oss hela dagen. Ibland lojt tittande, ibland sovande. Äter lite men utan entusiasm. Dricker då han vill. Men inte pigg! Mår han inte bättre imorgon vet jag inte om han får vara kvar...

Annars har vår dagssyssla idag varit att göra det lite bättre för hönsen. Vi har bytt det lilla trasiga fönstret till ett stort, öppningsbart fönster som släpper in massor av ljus. Och samtidigt har jag justerat isoleringen i den väggen - mössen har förflyttat massor av isolering till 'någon-annan-stans'

Fint blir'e...
...men det här är inte fint! Upptäckte i veckan att vårt 'James Grive' inte mår bra och efter närmare titt på stammen är det inte svårt att förstå varför. Hare, hjort, rådjur eller sork?! Har ingen aning men vatten kommer inte upp till toppen. Synd - det här var gott.
Och det här är kanske anledningen till att vi får färre och färre tofsar i hängmattan?!
Här är ett litet mirakel. En mininäckros i övre dammen som återigen blommar.

Plantan borde egentligen tas in på vintern eftersom dammen bottenfryser men det har jag aldrig gjort. Den är nu säkert 8 år och jag blir lika förundrad varje år som den första blomman dyker upp.
I övrigt är det riktigt frodigt uppe vid dammen nu - för att inte tala om bakom. Gissa om det doftar gott i trädgården nu om den stora doftjersminen? Tror att jag tar en sista sväng ut nu i kväll bara för att känna igen... Natti natt! // Sussie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar