måndag 30 maj 2011

Dumma, dumma 'Sara'...

... som inte kan klara av sina små! Sex små pippisar kläckte hon fram. Och de sex plockade hon ut så fort hon kunde.
Och sen var de bara fyra! Hon 'glömde' två ute som inte klarade sig över dagen :( Sen kom det en ny dag och då blev troligen en ihjälsprungen inne i hönshuset - vi har ju några tuppar som ska visa sig stora ibland. Och en bara försvann?! Och så idag hittade jag ännu en i hönsgården. Nu har hon EN som hon vaktar på med näbbar och klor... och det verkar räcka för henne. Den kan hon hålla reda på. DumSara!
Och Baby kläckte fram 4 men fick behålla tre över natten så av 18 möjliga små liv blev det 4
Sämre har jag aldrig fått :( . Nu har jag faktiskt lagt 'Pärla' att ruva fram en kull till sig - brist på ruvvilliga hönor har jag inte ivarjefall - så nu får vi se om tre veckor vad det kan ge.

I helgen tog jag äntligen mig ann ölandstoken vid rosenbågen också. Har aldrig tyckt om den men inte kommit mig för att klippa ner och ta bort den. Nu är den nerklippt. Ska bara ta mig samman och gräva upp eländet också


Och när jag ändå höll på var det bara att ta upp klängrosorna vid garage-gaveln också. Att de inte växt så mycket var inte svårt att förstå - sorkarna hade gnagt av i stort sett alla rötter som någonsin funnits.

Nu får det bli nya rosor - troligen återigen 'Flammentanz' som satt där tidigare. Det verkar vara den mest starkväxande klasblommiga röda rosen som finns :)

Annars finns det en del att njuta av också - så som dessa lite senare tulpaner. Vackra är de men de växer inte på rätt plats. Vet bara inte vad jag ska sätta istället så de får sitta ett tag till.
Och Allium 'Gigantum' kommer att slå alla rekord i år i antal.
Vallmon slår nog ut i helgen - knopparna är riktigt stora nu.
För att inte tala om pionen. Åh om de bara kunde må lite bättre och bli större. Jag vill ha stooooora plantor - som mormor hade
Och vid dammen råder frenetisk grönska...
... och lugn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar