lördag 7 maj 2011

Att gräva är...

... tråkigt! Urtråkigt om det är lerjord full med ogräs och man inte har någon jordfräs. Och dessutom ganska stort - i det här fallet ca 20 kvadrat. Det är stort för handgrävning.Men oj vad nöjd man är då det är klart :) . En jordfräs plockar heller inte upp ogräsrötterna vilket man kan (och bör) göra då man använder grepen. Lite vila till och med. Och idag har jag till och med fått till länderna för löken - ca hälften av det uppgrävda. Resten ska det bli potatis på. Införskaffades idag - det blev sommarpotatisen Inova och sena potatisen Sava. Undrar bara när den ska ner i jorden? Och när sätter man lök? Igår såg jag på favoritprogrammet Trädgårdsfredag och de satte lök igår men det är ju i Skåne...

Några som gillar då det grävs är hönsen. De brukar hålla sig i närheten och blir lyckliga då jag delar med mig av en och annan mask och alla larver jag hittar.Idag plockade jag förresten ett sånt där ägg som inte har gått riktigt rätt i tillverkningen igen. Skalet buktade ut men var jättetjockt. Undrar jag vad det beror på att det blir så ibland. Att äggen blir små beror oftast på att det är en unghöna som precis kommit igång så det kan bli en del variationer vissa dagar.Just idag blev det bara tre ägg. Det kan bero på att det plötsligt är fem hönor som vill ruva utöver de två som nu har legat i 11 respektive 4 dagar.

I veckan var det kontroll på mina - som jag trodde - döda dalior också. I början visade de inga som helst livstecken men nu visar det sig att ALLA kommer. Det gör mig otroligt glad för vissa av dem har ett ansenligt antal år på nacken. Nu gäller det att hitta en plats för dem bara. Där jag tidigare haft dem ska jag ju ha lök och potatis i år :)
Men dessa pelargoner gick inte att rädda till världen. De blev musmat i vintras och därefter inget mer. I år måste jag komma ihåg att ta mer sticklingar på de jag vill behållaHasselörten under syren kommer fint och det i sällskap med myskmadran. Undrar jag om de kommer att trivas tillsammans? Huvudsaken är att de täcker jorden under bok/syren/korallkornell för där är det svårt att få något vettigt att växa. Skuggigt och supertort.Och runtom i trädgården upptäcker man blomsterprakt i stort och smått.






Och körsbären står i full blom.

Det är härligt att vårvärmen har kommit tillbaka igen och att vi har ännu en härlig dag denna helg att se fram emot // Sussie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar