söndag 24 april 2011

Efter turen till blåkulla...

... var det dags för lite underhåll. Trädäcken blir väldigt glada för lite olja. I år testade vi en variant som är vattenburen och blev förvånade då den var vit. Resultatet verkar dock bli bra så det var helt enkelt riktigt bekvämt.Och extra bra var det vid däcket vid dammen då man slapp oroa sig för stänk ner i vattnet. Jag tror att fiksarna uppskattar denna olja mer än terpentin.
Årets första sabotörer har tyvärr dykt upp också - mördarsniglarna! Utdelningen blev inte så stor just denna kväll men tre stycken fick smaka sekatören. Kriget har börjat!
Hönsen har visst också märkt att det är påsktider nu. Efter att under några veckor gett max 2-4 ägg per dag fick vi denna skörd för två oplockade dagar :)
Även vi tog sedan lite påskledigt och bara latade oss på annat håll än hemma. Tänk att äta frukost ute i bara linnet klockan halv 9 - i april! Njutning!! Och ibland är det riktigt skönt att åka hemifrån några dagar för då kan man verkligen ta ledigt... eller måste :)Men lika skönt är det att komma hem igen... eller ännu skönare. Med mer längtan. Vi drog igång pumpen vid lilla dammen idag så nu skvalar det vid växthuset också. Dammen behöver göras ren men det kommer nog en tid för det också.Rabarbern tror jag faktiskt att jag ska skörda lite av imorgon. Får lunchfrämmande och det vore väl lyx att få bjuda på vårens första 'delikatess'. Jag tror att det skulle uppskattas.

Imorgon har jag mycket jag vill ta tag i - vattna och så i odlingslådor, flytta fladdermusholken, gräva om lök- och potatislandet, gräva upp rosorna vid garaget, lägga två hönor att ruva, trava ved, gräva ur komposten... och njuta i solen. Hoppas att det blir en lååååång dag imorgon :) // Sussie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar