söndag 10 april 2011

Äntligen...

... har även värmen kommit! En ljuvlig helg då vi bara har lääängtat ut i trädgården :) Grannen tittade förbi med en liten kruka uppgrävd vintergäck från sin gräsmatta. Jag hade tidigare i veckan beklagat mig över att jag hade så lite av den varan. Hennes tomt är helt täckt. Dessa grävde jag ner med omsorg nedanför dammen och hoppas att de tar och sprider sig där. Dammen ja - den är nu helt vaken. De 10 eller 11 firrarna simmar glatt upp i ytan och solar sig och de har även börjat äta lite igen. En som gärna skulle vilja smaka, fast på fisken(!) är Trixi. Men usch vad läskigt det är att bli blöt då det landar en sten framför nosen!
I veckan började vi även göra rent i bäcken för att dra igång porlandet också. Men det är en del att putsa rent så det blev vi inte helt klara med i helgen. Och växer gör det lite överallt så att det knakar. Här en pionknopp som visade sig då jag rensade bort fjolårets pinnar och löv.Och krokusarna i vita rabatten har inte blivit rådjursmat än och de ät riktigt många och stora. Ikväll strödde jag ut blodmjöl för att slippa nattligt besök också - hoppas hoppas.Irisen nedanför trappen ser man just så här. Uppifrån. En lite udda vinkel att se en blomma ifrån insåg jag plötsligt. Kanske något man skulle ta tillvara om man planterar något nytt i den rabatten.Och så Kejsarkronan :) - vår raket som sagt. Snart är det väl knopp i den också. Doften är ju lite speciell men för oss har det blivit synonymt med vår. Nu i dagarna då det blåst lite nordan har man kunnat känna doften ända nere vid parkeringen då man kommit hem. Speciellt!Jag inspirerades av mitt favorit-TV-program i fredags också - Trädgårdsfredag. Pernilla gjorde ett nyckelpigebo och det kunde jag ju inte låta bli att ta efter då jag klippte ner fjolårsvassen. Tänk om man kunde få mer hjälp med lusbekämpningen i år - det är välkommet.Och hönsen njuter av frigången i solen under helgerna. Lite för många tuppar har gjort att många hönor tycker det är jobbigt att ta sig ut - de blir uppvaktade lite väl mycket. Ikväll har vi försökt att råda bot på det genom att ta bort tre av sju tuppar. Dessa två - ännu icke namngivna - har vi sparat. Får se om sonen kan hjälpa mig med namn på dem nu, det är han bra på.Jag var lite tveksam till att spara en tupp med ullvariant som den här då jag har väldigt mycket ullisar nu, men denna silvriga tycker jag är så fin så jag kunde inte låta bli att skona honom.

Idag har vi släppt in mer ljus till växthuset också. Stora björken åkte i backen - i precis den riktning vi önskade. Inte på boken. Inte på verkstan. Och inte på lilla eken. Bara liiite skador på odlingslådorna. Kanske så lite att de bara är att lyfta lite och sätta en liten trälapp på :)Nu finns det möjlighet att börja odla det tidiga i bänkarna. Må värmen stanna ett bra tag till - man får så otroligt mycket positiv energi och göralust. // Sussie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar