söndag 3 april 2011

Den utlovade värmen...

... låter vänta på sig. Och jag som trodde att det skulle bli 16 grader och sol i helgen som de sa i början av veckan men tji - det är 6 grader och regnar :( Men isen släppte på dammen i natt och det var ju skoj - nu har vi kunnat räkna in 8 små och 2 stora guldfiskar. En liten död firre fiskade vi upp med hoven. Nu saknas det bara 3 men de har väl multnat helt under vintern.Idag lyckades jag äntligen få lite tid och ro att plantera om pelargonerna från vinterförvaringen också. Men DET var ingen rolig syn! Den där lilla musen som åt upp solrosfröna har inte nöjt sig med det. Nästan alla övervintrade pelargoner var skalade i förgreningen längst ner. Har aldrig varit med om liknande så det var inget jag förväntade mig direkt.Det vore otroligt om någon klarar dessa angrepp men jag gör ett försök. Att ställa in en musfälla nu är ju för sent men den kommer att åka dit ändå :(

Några omplanteringar blev det ändå och för att få plats i hallen så är jag hård redan från början - omplantering och nerklippning på en gång. De som klarar sig är värda en säsong till :) Och på trappen kom det ut några vårblommor också. Ranunkel, Bellis, liten och stor pense. Rosa, vitt och ljusgult. Och högt upp på trappen för att klara rådjuren. Och vatten får de som sagt redan gratis från himlen. Nästa vecka kan väl ändå värmen komma?! // Sussie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar