söndag 27 mars 2011

Våren gör framsteg...

... även hemma hos oss. Fast vi längtar förståss efter värmen också. Ett tydligt vårtecken är kanske suget efter att vilja komma ut och ta tag i något rejält. Måla om fönster? För tidigt. Byta fönster på hönshuset? Lite för kallt. Fortsätta med staketet? Hårt i backen! Hacka bort is i backen? Funkar utmärkt :)
Jag var även ute på span med kameran efter lite vårtecken i trädgården och det gav helt klart livsglädje och energi.

Hönsen ville äntligen gå ut - ingen snö att strutta fram i längre. Och de gick raka vägen upp till fågelstugan. Mycket gott hittade de att sprätta runt i.Vid trappens nya plantering bestämde jag mig för att ta bort täckningen och se vad som hänt. Jodå - lite lökar tittar upp men tyvärr måste jag nog ha det fula nätet för - både för att slippa höns, katter och rådjur/hjortar.Lite snödroppar hittar jag förståss men förvånansvärt få ruggar ändå. Jag verkar ha varit på alla ställen där de växte tidigare och rotat runt i jorden. Eller så har de tagit paus.Likadant med krokusarna - var är de? Några få, sköra hittade jag i snökanten men kanske är jag lite tidig?Vintergäcken tittar pålitligt upp vid päronträdetoch så undrar jag om det är Skillan som är på väg upp här? Eller är det ovanligt kraftigt gräs gödslat av hjortarna?Rabarbern visar sina mustiga första knoppar. Jag ska försöka måna om plantan i år - förra året såg den lite misshandlad ut.Och så våra raketer! Kejsarkronan växer så det knakar - man kan nästan se hur den växer centimeter för centimeter.Sen hittade jag en väldigt sann skylt sprungen ur snön tillsammans med 'Allium gigantum' :)Men hur är det i dammen då - något liv? Vi spanar och spanar i den lilla vaken men än har vi inte lyckats se några små firrar. Än så länge fryser hålet igen på nätterna så vi hoppas att guldfiskarna fortfarande sover sin vintersömn men snart visar sig för oss.Och fåglarna får det sista som kan utvinnas av fågelfrö och talg. Idag var det hackspetten som var frenetiskt på besök - småpippisarna börjar få fullt upp med att uppvakta varandra tror jag.I bäcken porlar det muntert nu men istapparna glittrar vackert fortfarande och ger extra glöd till våren.Och strax ovan löven i backen har blåsippans blad tittat upp - men inga knoppar här än.

Sen tog jag en tur till trollberget där även några alver flyttade in i höstas. Där fick jag höra vårskriket


och se några som njöt gott i solen :)


Nån hade fortfarande lite svårt att vakna riktigt men valt en skön plats för vårluren.

Vi går en skön tid till mötes :) // Sussie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar