söndag 25 september 2011

Och så blev det...

... färdigmurat :)
"Bara" att låta det torka och sedan gräva ur för den nya rabatten längs med gången. Det känns så skööönt att vara klar med en del - kunna sätta en bock i kanten.

Bara att ge sig på nästa sak - denna gång i mindre skala. Plantering av några växter nedanför dammen... och det blev ett större projekt det med. Rensa ogräs, flytta några växter som suttit fel i flera år, ta bort de höga växterna som konkurrerar med vassen, justera utflödet av överskottsvattnet så att nivån i dammen blir lite högre, fylla på jord. Sen så... ner med växterna och så här fint lyser de :)
Nu är det nästan väl tomt nedanför dammen - så tomt att nätet verkligen får sitta kvar så att hönsen inte tar över det som badrum!

I växthuset är det på nedåtgående nu - borde kanske rensa bort kurkplantorna nu. Men så upptäckte jag en senkomling... på rymmen :). Får sitta kvar ett tag till - jag kom på att jag ju borde ta lite frön från gurkorna också för att se om jag kan få nya plantor nästa år.
Och knäckpaprikorna blir bara fler och större. De ger inte upp så låt gå då - de får stå ett tag till.
Och vindruvorna är härligt mogna nu. Inga jätteklasar och inga stora frukter men de har aldrig varit så söta och goda.
 Och ute smaskar humlorna friskt på den härliga kärleksörten.
Imorgon ska jag besöka en trädgårdshandlare och se om jag kan göra några fynd på perenner till rabatten innanför muren vid Lillstugan - fjärilsrabatten som jag hoppas att det ska bli. Och för fler humlor och bin.

Och så lite vårlökar förståss - dags nu! :)              //  Sussie


1 kommentar:

  1. Muren vart skit snygg. Där måste du hålla ordning så du slipper alla blommor som man inte vill ha där. Bra jobbat.

    SvaraRadera