fredag 13 juli 2012

Det kryllar...

... av kycklingar! Det är hur mysigt som helst. Här en serie bilder då det serverades lite gott i gården:




Tupparna tar också sitt föräldraansvar ibland och visar på det godaste de hittar - kanske mest för att impa på hönorna ;)
Sen är det bara att lägga sig ner och ta igen sig i solen lite - åh, vad skönt med lite vila :)

Nattakvist - och inte vet de små alltid vem de hör till heller. Här har 'Pärla' hittat upp på pinn med en av sina små (3 vackor gammal)...
 
... och nedanför på pinn sitter en annan liten...
 
... men resten av 'Pärla's små hittade hit istället för här är de minst sex - troligen sju :)
Se så söt och liten denna är - i skydd av stora kusinen till höger  och större systerna till vänster men ensam på pinn ändå!

Men ibland tar det slut också :(
'Sara' blev åtta år men mer orkade hon inte. Henne minns vi mycket för hennes egna påhitt. Först framme vid gosakerna. Största äggen. Mycket villig att ruva fram kycklingar. Delade gärna föräldraskapet med andra hönor men var väldigt snabb - ibland för snabb - med att ta ut sina små och ibland glömma bort dem. Efter ca fem veckor fick de klara sig själva de små liven - det skulle gå fort för 'Sara'.
Men nu går det inte så fort längre. Vila i frid 'Sara'.

För övrigt blev jag väldigt glad i dagarna att jag åter fått Hanegället i min brevlåda.
 
Efter lite klurande och strulande och undersökande visade det sig att jag visst åkt ur medlemsregistret - och det redan 2009!! På tre år har jag alltså inte läst denna tidning... och jag som tyckte jag hade saknat den i typ ett halvår! Nåja, nu har jag mitt registrerade genbanksnummer 5010 tillbaka och jag kan åter igen - som jag hela tiden gjort - känna mig som en stolt genbanksinnehavare.

Och så här kan det se ut hos bina när man har stökat runt i kupan ordentligt. Bzzzz så sura de blir...

En lyckades dessutom faktiskt sticka igenom handsken så att jag fick ett stick i tummen. Aj vad det sved och oj vad det kliade därefter! Hoppas nu att jag tål sticken för annars blir det än värre - kanske farligt illa - nästa gång! Men det tror jag inte :) (lugn, mamma - bara lugn ;) )


Och så trädgår'n då?! Ja, där blommar 'Ingrid Marie' för andra gången på säsongen :) Klematisen 'Snow'-någonting tar andra blomningen med början nu.
Och odlingsbäddarna fick jag stänga in i år igen. Hönsen bara KAN inte låta bli att bada i jorden - där och i lavendelrabatten. Men den har jag inte stängt in. Där ska jag plantera jorden full av blommor istället... då jag hinner och kan välja vad jag vill ha...

Och denna gång var det min tur att klippa gräsmattan. Då kan det bli så här... ;)

I sommar är det inte ofta som det har varit riktigt varmt men i måndags slog vi väl rekord...
... och det gav oss en vacker himmel i kombinationen till allt grönt som solen strålade på innan åskan och regnet kom.

Dammen är till bredden fylld mest hela tiden av allt regnande och nu är den snart fylld av alla vackra näckrosor och dess blad också.
 Och skogen av krolliljor är magnifik! De blir bara fler och fler med åren och sprider sig lite varstans men med just denna har jag ingenting emot det :)
 Se bara så fina de är :)

Det är härligt med trädgård då den bjuder på så fina prydnader. Ibland får man glömma annat... helt enkelt :)

                  //  Sussie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar