fredag 9 juli 2010

Kycklingar och ogräs

Det blev sex små dunbollar i den nya kullen - ett ägg var obefruktat och innehöll numer bara illaluktande ägg. De små liven är riktigt pigga och 'Gullan' vaktar på dem som hon ska.Imorgon ska jag släppa ut dem från sitt lilla tillhåll så får vi se hur hon tar hand om sina små. Den här gången kommer jag hålla mer vakt på att alla kommer med.
De första "små" kycklingarna är inte så små längre - 9 veckor gamla och ganska tuffa små liv. Minst en liten tuppis har vi här men av de andra sju är jag fortfarande osäker. Tänk om det ändå vore hönor av resten?! "Hej där - har du något gott till mig?" De är otroligt nyfikna! Nu har 'Sara' lämnat dem definitivt - hon har lagt sig för att ruva igen! 'Pärla' är dock mån om att ta hand om dem 'på pinn' fortfarande. Men de är som tonåringar - går gärna sin egen väg och letar upp nya revir.
Sen var det det där med trädgård och ogräs. Tänk att just DET är så frodigt! Här kommer lite exempel på vad min trädgård innehåller för olämpligt just nu. Tistlar till ansiktshöjd: Och i den vita rabatten har denna granna skönhet dykt upp. Okej - inget direkt ogräs. Flyttas det till rätt plats är det riktigt grannt men inte bland det vita, där är det ogräs!
Och gräs! Det är hopplöst!! Mitt i plantan av den fina nejlikan har en gräsrugge etablerat sig. Hur får man bort den??
Och i salladslandet dyker det upp... kirskål! Visst, det är ätbart även det men det är överlägset också. Just Kirskålet skulle faktiskt kunna få etablera sig lite mer nere vid berget men... se där är nässlorna starkare.
Och så detta! Praktlysing har jag fått för mig att det heter och det växer Över Allt! Jag tycker inte om det! Det är gult! Det är starkväxande! Det har ett rotsystem som är hur jobbigt som helst att få bort. Från övre delen av dammet SKA det bort liksom nässlorna i bakgrunden - en utmaning som ska antas under semestern.
Dessa vackra Toppklockor är också riktigt fina men ack så elaka att sprida sig. På rätt plats, som vid gången ovanför vår Lillstuga passar de bra men mitt i rabatten har de lätt att bli lite för många.
Och denna klocka har dykt upp lite varstans i trädgården också. Den är jättefin, som en skir blåklocka, men någonstans i bakhuvudet klingar en klocka att det här är ett ganska jobbigt ogräs. Får väl se vart det dyker upp härnäst om det blir ett nytt utmanande objekt. Det finns många av dem i sommar... också! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar