tisdag 3 augusti 2010

Minskat ner doftjersminen - äntligen

Ja inte är det mycket tid man spenderar inne då det är sommar och skönt ute. Och uppdateringar i datorn har väldigt låg prioritet. Helt enkelt länge sen det uppdaterades något här så nu är det på tiden!
Senaste stora är att jag ÄNTLIGEN vågat klippa ner den alltför stora Doftjersminen vid flaggstången. Vilken skillnad det blev!
Före:
Efter:
Och inte nog med att busken är borta - vi flisade även alla grenar direkt så att hela jobbet blev klart samma eftermiddag. Kors i taket för oss ;).
Men vad ska jag göra med hålet? Busken är ju kvar - bara väldigt mycket mindre nu och lika stor som den var ska den inte få bli igen. Men det växer både gräs och brännässlor i kanten av "kratern" så nu gäller det att vinna kampen i tid! Imorgon ska jag troligen ge mig på och luckra jorden och sedan flytta den ros som setat på undantag i kanten. Och så tar jag nog bort Ölandstoken...? Jag vill inte ha dem - de är generellt väldigt tråkiga. Men vad göra istället...???

Och som om det, som vanligt, inte vore nog med ett projekt i taget - vi har även grävt kanalen i kanten mellan gräsmatta och grusgång så som vi vill ha den. Nu ska vi bara köpa cement och sen blir det gjuta av. Därefter ska det grävas bort gräsmatta utanför kanten och fyllas på nytt grus på rätt sida. Målet är; gräset på sin plats och gruset på sin. Blir det bra kommer jag gräva ut och gjuta kanter vid alla ställen där gräs möter rabatt eller gång.
Och nere vid garaget har sambon jobbat vidare på muren vid ingången. Fin va? Den ska putsas en gång till och sedan kalkas så att den blir lika vit som gaveln på garaget och sen ska det upp en lykta på toppen. Och så ska det ner röda, låga rosor i en ny rabatt framför. Sen ska den stå där och ropa "Välkommen, välkommen!"

Härnäst blir det rapport från hönshuset igen. Har sålt ytterligare några hönor och tuppar sedan sist så dagens nykläckning är välkommen. Men 'Sara' har ju så brottom! Då jag var in och kollade läget lite försiktigt i eftermiddags hade hon lämnat redet - förhoppningsvis tillfälligt?! För i redet låg en nykläckt blöting och bad om värme och ytterligare fem okläckta ägg. Tre pigga små liv var utanför - de lyfte jag in igen för att locka in mamma. Jodå, hon gick dit igen men stannade hon?? Får se imorgon om det lyckades. Att det ska vara så stökigt!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar