lördag 21 augusti 2010

Skuggrabatten... och Trixi

Äntligen har jag fått till lite täckning och jord i den torra "skuggrabatten". Det är den där rabatten som ligger under korallkornellen, syrenen OCH boken. Det säger sig självt att det är svårt för något att klara sig där. Har försökt med hosta men den behöver mer vatten. Till och med ogräset har gett upp. Jag har glesat ur syrenen, klippt ur korallkornellen och ska ta bort lite grenar ur boken men platsen kommer alltid förbli skuggig och torr. Nu ligger det markduk under och ett tjockt lager ny jord ovanpå. Nu ska jag försöka med Hasselört - mörkt gröna blanka marktäckande blad. Och kanske att myskmadran kan klara sig också.Jag fick några avläggare från svägerskan och det gav skapligt med plantor. De är visserligen inte så snabba att utöka sig men det blir sååå vackert då de väl täcker. Jag måste väl bidra med vattnet själv men jag har förhoppningen att det ska bli bra nu.

Ett annat ställe som det är lite för skuggigt på i trädgården är växthuset. Fortfarande inga gurkor mogna och då är vi i slutet av augusti! Boven tror jag nu är björken. Den björk som från början gjorde att jag placerade växthuset där det står. Jag tänkte att den skulle skugga lagom mycket men nu tror jag att den har blivit FÖR täckande. Det blir inte sol och värme i växthuset förrän vid ett-tiden och det är för sent tror jag. Men hur i hela fridens namn ska vi få ner den utan att något som inte ska gå sönder gör det?!
Nåväl - vindruvorna börjar mogna ändå och några gurkor ska vi väll hinna få.Sen vill jag passa på att presentera vår lilla busa, Trixi. Vår nya sorkjägare är det tänkt. Visst är hon go! Katten är vårt tillskott, kycklingar är vår förlust. I veckan var duvhöken påpasslig och knyckte en kyckling nere vid komposten. Och i morse då jag släppte ut hönsen upptäckte jag att 'Sara' bara hade sex kycklingar med sig. Var den sista tagit vägen har jag ingen aning om trots sökande. Sorgligt :(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar