lördag 6 oktober 2012

Sol på himlen...

... sol i sinnet. Vilken dag! Startar med livsnjutning i solen på verandan. Trixie, Ebba och jag (bakom kameran)   :)


En som också försökt att njuta - fast i natt - var älgen. Tror inte att han hittade så mycket men han försökte... med resultatet en större gren avbruten och flera små skadade.
Men trädet överlever och förhoppningsvis blev han ganska rädd!

Idag var det hög tid att få ut alla lökar. höstpyssel för vårfint - det är det härliga med trädgård :)
Men det är alltid svårt att forma nya rabatter och just nu känns det som om alla är just nya. Flaggstångsrabatten är täckt med duk och ingen jord, Lillstugerabatten är inte tömd än så att duk och jord kan komma på för fjärilsrabatten, vita rabatten ska flyttas och ytan med planteringslådor ska förstoras och göras om. Ja, då är det inte många kvar. Lavendelrabatten och rabatten vid portalen fick ta emot 'Tulip Purple Dream' och 'Tulip Florosa' - en lila och en rosa liljetulpan. Dammrabatten får svälja 'Tulip Silver Parot' (rosavit papegojtulpan), 'Iris hollandica Bronze Beauty' (brungul) och - lite undangömd och hemlig - 'Fritillaria meleagris'. Vid trappen satte jag 'Tulip humilis violacaea Black Base' (låg, cerise vildtulpan) och den gröna 'Fritillaria acmopetala'. Och sen får 'Tulip Jacqueline' (cerise liljetulpan) lysa upp nedanför klematisnätet. Och samtidigt som de åkte i backen åkte massor av ogräs upp. Vilken underbar känsla det är att rensa ogräs bland lavendeln! Fint blir'e och otroligt gott doftar det! :)
Så - nu har jag skrivit ner allt, då kanske jag 'kommer ihåg' det till våren också :) . Imorgon - hoppas jag - ska även resterande tre löksorter ner.

Och med mig hela dagen har endast hönsen varit. Här den ena vita tuppen i första kullen och sedan brorsan. Hoppas att någon vill ta över den ena - de är sååå fina!
  
Och lillvita tuppen käkar mördarsniglar! Kanske är det honom jag ska spara ändå?!
 Och detta - tupp eller höna? Stor slör - liten kam. Är det en tuppstjärt?
Men den lilla vita hönan är det ingen tvekan om. Hoppas hon inte är lika nyfiken på farliga besökare som hon är på mig och vad jag gör. Men mysig är hon :)
 
Dagens andra aktivitet blev att täcka för den nya vita rabatten. Nästa år kanske planket kommer upp?! Då kommer det bli kanonfint... och stopp för rådjur och hjortar den vägen.
Och dammen täcks hela tiden - av löv. Det enda man får fiska där :)
Och så var det avslut på dagens solstunder också - nu på ny plats av den riktig livsnjutaren Trixie igen.
 Allt till det dova vindspelets ljuva melodi.

 Drömmer om en ny dag i samma anda :)             //  Sussie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar